Wypalanie i czyszczenie filtr DPF – dowiedz się, zanim skorzystasz z usługi…

Filtry cząstek stałych to nie są urządzenia niezniszczalne. Po czasie mogą się zapchać. Wbrew pozorom, nie oznacza to automatycznie, że konieczna jest jego wymiana. Istnieją pewne alternatywy, a to np. wykonanie na filtrze cząstek stałych procesu wypalania lub czyszczenia. Jak wygląda to jednak w praktyce?

 

Kiedy potrzebne jest nam czyszczenie DPF Warszawa to świetne miejsce, aby poszukać serwisów, które się w tym specjalizują. Bez zbędnego opisu dotyczącego działania filtrów, warto skupić się na samym problemie. Ten pojawia się bowiem wtedy, kiedy zabrudzenie go powoduje, że nie jest on w stanie spełniać swojej roli i utrudniony staje się przepływ spalin.

 

Filtr cząstek stałych odpowiada za dwa główne zadania. To zbieranie i dopalanie sadzy ze spalin, a także proces zawiązania oraz przereagowania wszystkich szkodliwych związków, na te mniej trujące. Drugie zadanie możliwe jest dzięki obecności metali szlachetnych i nieszlachetnych o katalitycznych właściwościach.

 

Można zapomnieć, że filtr cząstek stałych posłuży nam wiecznie. Możliwe jest jego czyszczenie, poddawanie, jednak same związki, które wspomagają oczyszczanie spalin, będą już częściowo wypalone, a auto nie będzie funkcjonowało jak po wyjechaniu z salonu.

 

Różne metody wypalania DPF

Istnieje wiele sposobów wypalania filtrów DPF. Najlepiej zrobić to automatycznie w trakcie jazdy samochodem. To tak naprawdę proces, który jest elementem zwykłej eksploatacji auta. W momencie, kiedy komputer pokładowy uzyska informacje o odpowiednich do tego warunkach, rozpocznie realizację wypalania sadzy.

W tej sytuacji podawana jest dodatkowa dawka paliwa, która nie jest spalana w cylindrze, a jej zapłon pojawia się w filtrze. Ma to spowodować jego oczyszczenie. Sadza dosłownie się wypala. Potrzebne w tym momencie warunki to przede wszystkim odpowiednie obroty i obciążenie silnika. Kiedy jedna z tych rzeczy zostanie przerwania, proces wypalania nie będzie kompletny i zostanie odłożony na kolejną okazję.

 

Warto jednak odnotować, że w nowoczesnych samochodach wypalanie jest coraz mniej wymagające, dlatego może odbywać się nawet na postoju. Kiedy wiele razy dojdzie do tego, że proces zostanie przerwany bądź nie zajdą do tego odpowiednie warunki, komputer po czasie może zasygnalizować nam awarię filtra. Możemy wówczas zainicjować wypalanie sadzy. To druga metoda, która odbywa się w trybie serwisowym. Do sterownika należy podłączyć komputer serwisowy, a ten wymusza uruchomienie procesu wypalania sadzy. W zależności od modelu pojazdu odbywa się to na postoju, w serwisie, a także w trakcie jazdy.

 

 

Nie każdy wie, że na rynku spotkamy wiele urządzeń, które po podłączeniu do samochodu pozwalają na uruchomienie procesu wypalania sadzy ręcznie. Specjaliści tego jednak nie rekomendują, ponieważ kierowca nie zawsze wie, kiedy filtr potrzebuje oczyszczania, a inicjowanie go zbyt często może sprawić, że filtr cząstek stałych, czujniki, a nawet sam silnik ulegnie uszkodzeniu. Chociaż może wydawać się inaczej, filtr DPF nie jest elementem, który należy czyścić jak najczęściej. Wręcz przeciwnie – tak rzadko, jak tylko się da i dopiero wtedy, kiedy jest taka potrzeba.

 

Regeneracja czy czyszczenie DPF?

Serwisów, które zajmują się regeneracją DPF w naszym kraju nie brakuje. To jednak błędne określenie, ponieważ filtra nie można zregenerować inaczej, niż poprzez wymianę elementów wewnątrz obudowy, a jak wiadomo – nie jest to możliwe. Filtr jest zatem czyszczony i udrażniany, za pomocą środków chemicznych lub fal ultradźwiękowych.

 

Czyszczenie filtra odbywa się poprzez jego demontaż i użycie odpowiednich urządzeń. Metoda taka, całkowicie przywraca drożność filtra, a to w praktycznie oznacza, że jest on wtedy w pełni sprawny, jednak jego struktura nie jest odbudowana. Tak oczyszczony filtr, nie będzie równie dobrze działał, jak ten nowy. Spotkamy się z urządzeniami, które do czyszczenia filtra DPF wykorzystują jedynie wodę, która posiada precyzyjnie wyliczoną temperaturę, po czym wpuszczana jest do filtra pod sporym ciśnieniem.